måndag 23 november 2009

Evert 5 veckor

Evert har blivit en "stor pojke", ingen liten nyfödd som bara sover och äter. Otroligt hur snabbt de går från "paket stadiet" till en socialt delaktig liten individ! De känns så skönt att Evert kommit över "överlevnadsångest stadiet" och har förstått att han dör inte om han inte får mat helahela tiden. Han äter sig mätt och så tackar han för maten genom att spotta ut bröstet ur munnen. Han kan till och med tacka nej om han inte vill ha bröst! Vilken utvecklig från att hänga fast vid bröstet dag som natt. Känner faktiskt också att han är mogen för att trappa ner sitt nattätande. Jag vet att han får i sig överflödigt med mat under dagen så kan med gott samvete hoppa över 1-2 nattmål. Jag vill inte att han blir van att böst serveras på natten till minsta lilla pip. Skulle aldrig resonera så här i fall han fortfarande skulle äta jämt på dagen men när han så tydligt visat att han inte behöver mera mat efter att han avslutat. 

I natt hade jag honom i vagnen och sova och när han började gråta (små gnytt och pipit 1/2h innan) så satt jag igång och "vagnde" honom. Han somnade om! Evert somnadeför natten kl.20.00, så saldot i natt var amning kl.00.30 och 04 och sen på morgon kl.07.15. Känns bra och känner mig laddad för nästa natt! Mitt mål nu  är att han skall sova 6h i sträck. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar