onsdag 4 maj 2011

Sova eller inte sova är frågan?!

Evert har nog varit en utmaning hela sitt liv när de gäller att sova! Nu är han igen inne i  någonslags protest gentemot mig när de gäller att sova själv! Han kräver att han skall få komma upp och i  famnen och helst då sova med mig! Va göra? Blir alltid lika kluven...vill inte att han skall vara olycklig och känna sig otrygg samtidigt som jag tycker att han nog redan skall kunna sova i sin egen säng. Men??? Vad göra? Va är de rätta när de gäller barn och att sova i sin egen säng/ i mammas och pappas säng?!

2 kommentarer:

  1. Ojoj inte lätt o det går ju inte att säga vad som är rätt för någon annan utan bara vad som fungerat för en själv o hur de egna erfarenheterna är. Men jag har alltid tänkt att när barnen tydligt har velat komma till oss så är det av en orsak (förmodligen otrygghet som du skriver) och har då försökt "lyssna" till det o låtit dom komma. Jag försöker tänka att de gråter o säger till av en orsak. Barn brukar väl inte gråta bara för att de tycker de är kul eller för att retas med oss föräldrar... ;)Och när de sen kommit till oss så har de sovit där en tid o sen själva valt att gå tillbaka till sin egen säng o därefter varit nöjda med det. Jag brukar också tänka att det inte finns så många 10-åringar som sover med föräldrarna. Det kommer nog en tid när de inte vill sova med oss så man får passa på nu medan man får chansen. ;)Nu vill de ha närhet men om några år är det vi som längtar efter deras närhet o de går iväg.
    Men sen är det klart att det är också olika vad man som förälder klarar av. Så det är ju ett avvägande där som man behöver känna efter med sig själv. Som sagt det går inte att säga vad nån annan skall göra. Å så är ju alla barn så olika, det som fungerar med ett barn kanske inte alls går med ett annat. Men lite tankar i allafall. Lycka till o hoppas ni hittar en lösning som passar er alla! Kram från oss på andra sidan.

    SvaraRadera
  2. Oj tack Lotta, behövde just dina ord! Ibland blir man bara så osäker på sina egna fundering...De känns nog bäst för mig att ta hand om min lilla skrutt unge när han är så lessen! Mysigt att ha dem brevid sig och sova

    SvaraRadera