måndag 13 juni 2011

Drukning en VARNING FÖR ALLA!

Vi hade tyvärr nära öga situation på stugan i helgen! Riktigt skrämmande, fy va otäckt!!! Va noga verkligen noga när de gäller vatten och barn!

De var kväll och vi njöt i bastun. De blev dags att simma. Mamma var modig och doppa sig och tog en simtur medan pappa, Evert och Elwa stod på bryggan. Barnen och hunden var fulla av iver när mamma var och simma (antar att jag såg underhållande ut när sprattlade mig fram i vattnet). Jag log och vinkade åt barnen som stod och heja på mig, passade på och dyka ännu innan jag var framme vid bryggan. När jag kom upp till ytan var Evert borta, redan under ytan...förstod inte vad som hänt. Synen som mötte mig när jag kom upp till ytan var Benjamin som ligger på bryggan och sträcker sin arm så djupt i vattnet som han förmår, Elwa tittar på och Milou är i vattnet. Jag står 30cm ifrån Evert i vattnet men ser honom inte. Han hade alltså tappat balansen när Milou hoppade i vattnet för att söka sin boll, han sjönk som sten i botten och försvann under ytan på 2 sekunder. Alltså de mest skrämmande var ju att han försvann så fort, jag såg honom alltså inte i de grumliga vattnet då jag stod alldels brevid honom. Läskigt fy va läskigt! Släpp aldrig era barn utan flytväst på bryggan, lämna dem aldrig utan uppsikt, låt dem aldrig röra sig nära vatten ensamma utan föräldrar och lär er av detta. Ha inte alkohol i blodet, va skarpa och fokuserade! Drunkningar sker väldigt obemärkt och snabbt! Inget skrik på hjälp här, ett plums och killen är under ytan! Tack Evert att slutade bra! Benjamin fick alltså tag i hans fot och drog upp honom och allt slutade lyckligt, men de kunde ha slutat illa...

2 kommentarer:

  1. Uschh fyy vad hemskt!! Som tur slutade allting väl. Faktiskt som du sa, ALLTID flytväst på när barnen är på bryggan. De krävs inte många sekunder så är de i vattnet.....

    SvaraRadera
  2. Oj nej, det måtte ha varit panikartade stunder för er, kan knappast ens tänka mig känslan :(

    För intresserade lägger jag här en länk till en artikel som handlar om hur drunkning i verkliga livet går till på ett helt annat sätt än på film (låter lite fånigt men väldigt läsvärt!):

    http://mariovittone.com/2010/05/154/

    SvaraRadera