onsdag 3 oktober 2012

VILKEN BRA DAG

De är så skönt när allting löper smidigt på morgon! Tack mina söta och  rara barn för att ni gjorde min morgon så skön och lätt! Vilken semester för öronen att inte behöva höra en massa gnäll och tjafs och skrik utan man med normal ljudnivå och med normalt sammarbete kan komma iväg till dagis! Ibland så här och ibland på något annat sätt...

Storkok pågång...här fixas de sju sorter (inte kakor dock) men rotmos (de först Evert sa i morse var: mamma nu skulle jag vara sugen på rotmos.." älskade barn...visst måste han få rotmos men gick inte tyvärr och ordna till frukost), mat åt Amos (idag blev de en kastrull med morot, batat, purjo, kyckling och persilja - och de blev succe på direkten), mysli (jag har pågång ett projekt skall nämna om de lite närmare strax), äppelmos (var igår och plocka 3 kassar med äppel från en bekant som inte träffat på kanske 20 år), borschsoppa (sorry vet int om de skrivs så är...)!

Ja mitt lilla projekt KÖK - nu i oktober när vi har 2 födelsedag bjudningar så tänkte jag spara in på andra matkostnader. Vet int hur de är med er men hos oss i alla fall så samlas de diverse burkar och påsar i skåpen som bara lämnar och inte används. Eller kanske snarare att man fyller på i skåp före de gamla är använt. Men nu är mitt projekt att använda upp allt i skåpen innan de fylls på med nytt. Så på måndagen blev de mnago-curry kyckling med linser och blomkål. Använde alltså en färdig mango-curry kryddblandning som min mamma hämtat från Japan. Gröna linser som jag hade 1/4 påse kvar av i skåpet, en 1/2 blomkål som lämnat över och kokosmjölk som också fanns i skåpet. Sen tömde jag en 1/2 kartong med ris. Många halvfulla kartonger och burkar blev använt!

Mysli projektet blev av för att Elwa hon älskar äppelmos och mysli och eftersom jag har äppelmos pågång så måste de också finnas mysli. Vill ogärna att barnen skall äta sockrad mysli så därför lagar jag själv av havregrynen som blev hemplockat från stugan. Bra att få användning för den. Tillsätter alla halvfulla påsar med solroskärnor, pumpafrön, mandlar och andra nötter, perfekt! I ännu med kanel, vanilj, kokosolja, vatten och smör! Voila ready!

Soppa blir de för att jag har ett kålhuvud, en påse rödbetor, kycklingbuljong och knackkorvar! Perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar