onsdag 5 augusti 2009

Stor flicka

Nu har Elwa sovit 4 nätter i sin nya "stora flickornas" säng! De har gåttöver alla förväntningar. Jag stressade mest för att hon inte skulle hållas i sin säng utan vilja komma bort när de var dags och gå och lägga sig.  Men tror att Elwas kvälls och sov rutiner sitter så starkt i ryggmärgen så de funkar i alla fall. Vi har lite ändrat på kvälls rutinerna för jag inser att jag inte kommer att ha lika mycket tid för hennes kvälls rutiner sedan när lillebror är född. Käns trist, men tror att de är bäst för oss alla. För i fall jag har alldeles för mycket på mina axlar så lider alla, ingen har glädje av mig och min närvaro. Så nu lägger jag Elwa 19.30 och kvälls rutinerna börjar vi med mellan 18 och 18.30 någongång beroende lite på hurudan eftermiddag vi haft och på vilket humör Elwa är. Dusch eller bad är de som gäller då som aldra först (efter hela dagen stohejs så är minnsann lilla prinsessan shiti från topp till tå), sen är de dags för kvällis, sen blir de tand tvätt och pottan och sedan god natt saga i eget rum på soffan. Sen får hon själv krypa upp i sin säng och då får Elwa berätta vem hon vill be/välsigna idag. Sen ber vi för alla dem som hon nämt och sen välsignar jag henne och ber "gud som haver". Sen lämnar jag henne i hennes eget rum i sin säng och då somnar hon snällt. 

Skillnaden är alltså nu den att jag inte masserar henne varje kväll, de går bli till dagar man har mera tid eller till helger. Vill inte lämna massagen helt för upplever att de är en jätte viktig del i hennes liv. I stället har vi tagit i god natt saga som vem som helst kan läsa!

Inne i hennes rum brevid sängen står en potta som hon får kissa i på natten ifall hon vaknar. Hon har hittills vaknat varannan natt någongång innnan midnatt och gett och få gå och kissa. Vi har hjälpt henne men tanken är att hon själv skall kunna klättra ner från sängen och kissa i sin potta och sen krypa tillbaka i sin säng och sva vidare. Vi övar!

När Elwa har "egen tid" i sitt rum varje morgon mellan ~08.15-09.15 så kissar hon själv i sin potta. Drar ner byxorna och kissar jätte fint! De tar sig, vi är på väg mot rätt riktning! Käns skönt att saker börjar funka nu innan lillebror kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar