söndag 26 februari 2012

NÄSTÄPPA

Argh...bli inte av med min nästäppa!!! Läser om nästäppa och graviditet på nätet och de är inge vidare. De finns kvinnor som har nästäppa genom hela graviditeten och lider så otroligt eftersom andningen då enbart sker genom munnen. Och alla som någongång sovit väldigt djupt och vaknat med en kruttorr mun vet att man helst vill undvika de. Jag är ju nog fortfarande förkyld eftersom jag snyter ut grönt snor, så igår blev de intensiv rensning av bihålor och näsa. Jag blanda saltvatten och bokstavligen spruta in vatten i båda näsborrarna och fräste och snöt. Tanken var att dra in saltvatten djupt ända in i bilorna låta de verka där en stund och sen snyta ut. Ville ge de en chans till. Nu skulle de minsann rensas rent! Jag lurar lite mig själv med nässpray eftersom de torkar ut slemhinnorna och utvidgar dem så de leder till att man inte känner snoret som ansamlats, men de är skönt att kunna andas via näsan på natten och därför har jag mot alla principer tytt mig till nässpray (Otrivin). Att välja mellan att sova eller int sova så vinner definitivt att sova när som helst! Hurraa i natt sov jag gått!!! Men började morgon kl.05.45 med samma tömmnings rocedur som igår! Nu kämpar vi vidare, de finns liksom ingen annan möjlighet, skall må bättre NU...behöver andas när jag föder och de är snarare än snart:)

2 kommentarer:

  1. Pröva näskanna! Jag tyckte absolut att det hjälpte mig då jag i slutet av graviditeten hade en riktig dunderförkylning och var riktigt täppt och slemmig. Finns väl på de flesta apotek skulle jag tro. http://www.sinunapteekki.fi/catalog/sarvikuono-nenakannu-m-238.html?gclid=CNqtoZ31va4CFXF-mAodfVJR7w

    SvaraRadera
  2. Tack Linn för tipset, men har försökt med näskanna! Många gånger, de rinner inte igenom! Om jag först har nässpryat mig och jag kan andas genom näsan sköljer jag med kannan och då rinner snorklimpparna ut!

    SvaraRadera