lördag 18 februari 2012

VECKA 35

Inga gravid uppdateringar på länge...här lullas de på med tunga steg...Går nästa vecka in i vecka 36, wow! Men ack så länge de ändå känns kvar tills lillis ligger på mitt bröst och snusar sött:) Har inte varit till rådgivningen sedan länge länge tillbaka men kollade lite själv igår. Symfys-fundus måttet (magmåttet  som mäts på rådgivningen) var 31cm och jämfört med Evert graviditet exakt samma i dessa veckor, skönt. Men har ändå de känslan att denna gosse nog är lite större. Om han inte överraskar och kommer några veckor innan beräknat (mammas önskan). Blodtrycket var också prima mätt här hemma med hemmamaskin: RR 116/68. Aldrig haft några problem med blodtrycket under dom tidigare graviditeterna  heller.

Trött, tröttare, tröttast...lovar att jag inte varit så här trött med dom två andra. Tycker mig ha varit ganska energisk och up and going, men nu är de nog steg som räknas här. Jätte jobbigt, man känner sig så uslig. Har svårt att slappna av i den känslan och bara acceptera att nu är de så här och de är okej så här också. Jag som alltid är igång...Undrar om babyn suger mera energi av mig nu när han samlar på sig fett än när han var mindre och hade all fokus på att utveckla alla organ? Aldrig analyserat de tidigare? Vore kul att läsa någon forskning på hur babyns utveckling påverkar mamman....

Simning och gymnastik...samtidigt har jag behov av att röra mig. Blir så stel och styv och ond om jag inte tar mig tiden och röra på mig. Onsdagens simning (mammasim på folkhälsan) är höjdpunkten på veckan! Känns så underbart att vara tyngdlös i vattnet och kunna röra sig så lätt och fritt. Känslan efteråt är underbar när man gjort ett ordentligt jumppa pass var hela kroppen kunnat vara aktiv. Vattnet är nog de absolut bästa elementet för denna gravida mamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar