söndag 18 november 2012

FEBER

Här har vi haft en tapper kille, han har kämpat med feber i 2 dygn! Igår kväll kändes de int så kul längre när han var uppe i 40 grader för andra dygnet:( Jag har burit omkring på honom i bärsjalen sedan fredagen. Han har sovit små snuttar, ätit lite frukt och gröt och sen har jag ammat så mycket han velat ha. Kissat de har han så vätskebrist torde han inte ha lidit av. Men han har varit ljus och ljud känslig och brännhet. Varför är de så läskigt när ens eget barn är sjukt??? De otroliga är att han inte gråtit, inte gnällt. Självklart om jag lagt ner honom har han varit väldigt obekväm men vem skulle vilja vara ensam och själv när man är sjuk. De har funkat bra med att bära omkring på honom men avkylningen har ju inte funkat så bra...men de är inte så behändigt att kyla ner en baby som inte vill ligga själv, de blir kallt och otryggt utan kläder, ut kan man inte ställa honom och en kall dusch är för elakt. Kalla trasor på huvudet funkar. Igår kväll fick Amos 1.5ml burana mixtur (en halv av den rekommenderade dosen för en 8kg baby) eftersom jag inte riktigt mera kände mig bekväm men så hög feber så länge, jag måste få bekräftat att de inte var något allvarligare. Om man åker in med ett barn med hög feber till akuten medicinerar dom först med Panadol/Burana i max dos för att utesluta något allavarligare. Därför valde jag att själv ge en minimal dos febernedsättande. Amos sov med mig i natt. Vaknade kl.01 av att lilla Amos kröp på mig, smekte mig ansikte och hade mycket att säga..."ma ma ma pa pa pa ta ta ta...". Febern var borta och han tyckte att de var morgon. Ammade honom och la honom i egen säng varefter han sov till 07! Nu får vi se om febern ännu tänker stiga men nu känner mig lugn och behöver inte sänka den längre. Inget farligare!

1 kommentar:

  1. Hienosti toimittu pikku äiti! Ihanaa, että Amos voi paremmin!

    SvaraRadera