måndag 17 september 2012

I ÄRLIGHETENS NAMN

Nu kommer detta "perfekta idyll" livet som jag bloggar om att varvas med the real life! 
Har så mycket tankar och funderingar som jag går omkring och grublar, tänker, bollar med så nu skall allt de få komma ut även till er läsare. Mest skriver jag för min egen skull för att sen om några år titta tillbaka på de liv man levde då när de var som mest intensivt med dessa små liv. Men vill gärna också dela med mig av sådant som många andra mammor fundera på, tillsammans är man så mycket starkare och kanske mina tankar kan hjälpa någons annans tankar vidare...Jo sorry detta blev lite yrt men ni hänger med visst?

Klockan är några minuter före 12...och känslan av att inte alls hänga med i klockans takt griper mig...Tanken var att byka och koka mat idag. Bykbärget är enormt. Ingenting ryms i bykkorgen längre och runt i alla vrår och rum dräller de odefinierbara högar med smutsiga  kläder varvat med rena kläder. Principen har varit att använda kläderna så länge tills dom är så smutsiga att man faktiskt inte täcks gå med dem, men i praktiken så åker nog barnens kläder i bykkorgen på kvällen. Evert han skulle inte ha så stor skillnad va han har på sig, eller i ärlighetens namn så skulle han ogärna ha på sig kläder. Han är inte ett dyft intresserad av kläder, han hör int, han ser int och han tänker inte på kläder eller att man bör klä på sig innan man går. Elwa däremot är medveten och duktig när de gäller kläder och påklädning och till och med 3 gånger av 5 hittar smutsiga kläderna efter dagen till tvättkorgen och inte i en mystisk skrutthög på golvet.
Men faktum är de att de skulle finnas byk att byka för varje dag och den ekvationen har jag inte i denna dag ännu riktigt förstått...varifrån kommer allt byk? Försöker ha bykdag då jag tömmer rubbet från bykkorgarna, men de brukar vara väldigt digert projekt så därför är lakan och handukar kvar för en annan dag. De är säkert därför de känns som att byket är ett evighets projekt. I bästa fall viker jag undan an efter som byket torkar, men i värsta fall blir de kvar något i torktumlaren vilket gör att jag inte kan fylla den med blött och rent byk från tvättmaskinen och inte heller fylla på maskinen med smutbyk...eller att jag bara lastar ut allt från torktumlaren på vardagsrums bordet var dom dräller tills jag tar tag i att vika och lägga allting i de rätta skåpen...bykdagen kan alltså i praktiken vara allt från 1 dag till 1 vecka och så börjar de om från början...ändlös cirkel! Är de så här bara hemma hos oss???


1 kommentar:

  1. Nej. Vi är "bara" 4 och tvättkorgen är hela tiden full och just när jag fått undan allt torrt och undan alla ställningar så måste man bara ta och tvätta igen. Kör typ 2 maskiner varannan dag.

    SvaraRadera