onsdag 17 november 2010

Thailand resan

Framme i Thailand! Lovely!


Flygresan gick bra! Vi hade turen att få 4 säten fastän vi bara betalat för 3, skönt med tanke på Elwa som nu fick chansen att sova liggande över 2 säten. Flyget avgick kl.16.50. Vi blev serverade med mat och dryck i snabb takt och barnen var nöjda. Elwa tyckte de var spännande med egen plats och egen tv:) Skönt med underhållning i form av filmer och serier. De var fantastiskt att se hur nöjd hon var, satt i sin stol hela vägen och hade inget behov att komma iväg och springa i gångarna. Evert han var också väldigt nöjd när han "var tvungen" att sitta i min famn. De kändes faktiskt som att han njöt av att ha mig helt för sig själv. Ärligt talat så vet jag inte riktigt varför han är så SUPER mammig och gärna helst av allt skulle vilja vara i min famn om han får chansen. Jag trodde att de var någonslags utvecklingsfas vid 8-9 månaders ålder, men de håller i sig ännu...


Evert han somnade i flyget i vanlig ordning kl.19 med sin mjölkflaska och jag (optimist) trodde att han skulle sova hela resten av flygresan eftersom de var natt för honom. Men han sov i 3h och sen tyckte han att de var mera intressant att kolla sig runt än att sova. Tog honom i bärsjalen och han var nöjd, de var huvudsaken. Han somnade om efter några timmar och sov tills vi var framme, blev med andra ord uppväckt när de blev dags och landa.


Elwa hon var alldeles för upp i varv för att komma till ro. Hon fick ligga och vila sig från ca. 20.30 framåt, men somnade först vid midnatt i pappas famn. De tråkiga var att hon var i sin djupaste sömn när de var dags och landa. Elwa tyckte inte i de läge att de var roligt varken i flygplanet eller att vi nu var framme i Thailand...


De gick smidigt att komma sig ut ur planet, komma igenom passkontrollen och få sina väskor. Man har en viss fördel när man reser med barn och ett exempel var att vi fick ställa oss i “speciall line” vid passkontrollen. De kändes välsignat eftersom de var fullpackat med folk som stod i kö.


Nu gällde de att spana in vår kusk som skulle möta oss vid utgång 3. Ja härligt, där stod “Mr. Andberg Safir Village”, UNDERBART! De kändes fantastiskt att ha en som kommit för att köra oss till vårt hus i Ban Phe/ Rayong. De var värt alla slantar att efter ett 10h flyg få hoppa i en minibuss med all vår packning och veta att han säkert vet vart vi skall. Taxi resan gick smidigt, vi stannande 1 gång på vägen för att tanka och köpa dryck. Evert somnade snabbt i min famn och då passade jag också på att sova en liten lur eftersom jag då inte sovit en blund under resan och inte dagen innan...

Elwa hon somnade precis innan i var framme. Att väcka henne var svårt men när hon steg utanför taxin och möttes av sol, klarblå himmel och en värme på +33grader så sken hon upp. Hon spana direkt in poolen och innan jag hann blinka så hade hon redan klätt av sig och frågade “mamma får jag gå och simma”?


Huset var fantastiskt! De är inte de lättaste att avgöra för och nack delar med ett ställe bara på basen av några bilder och särskillt när man inte besökt stället tidigare. Men stället vi bor på översträffade verkligen alla förväntningar. Eftersom vi var så sent ute med att bestämma över vårt boende så fick vi de sista huset som fanns ledigt. De var ett stort hus med 3 sovrum och 3 toaletter, lite komiskt. Egen terass har vi också med soffgrupp. Vi har alltså 20m till poolen, 5m till massagehyddan (thai och oljemassage), 100m till restaurangen och 500m till stranden (kanske de ända negativa, men de funkar bra):)


Efter att vi alla tagit oss ett dopp i poolen så var de dags och sova ett tag för att vi skulle orka ända till kvällen. Alla stora som små somnade snabbare än kvickt. Vi sov i några timmar (man tappar lite uppfattningen av tiden här, skönt)!


Middag åt vi på vår grannrestaurang, de blev chicken with cashewnuts, shrimps with garlic and pepper, fried rice och papya sallad, I´m in heaven! Oh va jag älskar thaimat!


Natt tog vi redan kl.18.30 lokal tid, barnen somnade som ljus och jag och Benjamin somnade snabbt därefter. Barnen sover tillsammans i ett sovrum medan jag och Benjamin sover i sovrummet brevid.

Zzzz... ny dag imogon

1 kommentar:

  1. Ihana kuulla, että teillä on kaikki mennyt hyvin tähän asti ja toivotaan, että näin jatkuu. Olette ansainneet tämän kaiken nautinnon!
    Täällä lumikaaos, joten vielä enemmän nautintoa sinnepäin.
    Super asia, että sateet ovat väistyneet sieltä.
    mummi tulee sitten joskus hakemaan teitä! Koneessa on sitten tilaa taas, joten saatte varmaankin hyvät nukkuma paikat.
    ISO HALI TEILLE KAIKILLE.

    SvaraRadera