onsdag 23 mars 2011

LCHF familjen

Äntligen LCHF (low carb high fat) för hela den Andbergska klanen. Efter en väldigt lååååång övergångsperiod har jag kört igång med vår test period. Osaken är alltså inte att jag eller barnen skall vara på diet och gå ner i vikt utan häsloaspekten är den betydande orsaken. Själv har jag kört LCHF redan i några månder och mår toppen! Känner mig piggare, behöver mindre sömn, vaknar tidigare på morgon (fortfarande kvällstrött), har inga gasbesvär, ingen uppsvullen boll mage på kvällen, har en annan slags mättnads känsla (inte den där desta illamående känslan efter måltiden), har just inget sötsug nå mera plus att jag blivit ännu mera kreativ när de gäller att laga mat:) Positivt eller negativt vet jag inte:)

Elwa 3 1/2 år som har ett ganska häftigt temperament, har blivit mera stabil och lugn. Märker en väldigt tydlig skillnad på hennes humör om de fått väldigt kolhydratrik mat på dagis...hon kan vara ett riktigt åskmoln, de kan vara så galet att man inte får någon kontakt med henne när hon är så ifrån sig. Och orsaken för raseriutbrottet kan vara 0....

Evert 1 1/2 år har hela livet prioriterat proteiner och fett framom kolhydrater. Evert han har en känslig mage och tål inte sädesslag och tror att han helt naturligt väljer bort sädesslagen på grund av att hans kropp säger stop!

Va äter vi då kan ju någon undra? Ja mycket och gott vill jag kanske sträckaunder:) Som frukost så serveras de alltid ägg i någon form. Äggröra, omelett, stekt ägg eller kokt ägg. Sen ibland bacon. Ibland naturell joghurt. Ibland fil. Tillsammans med bär och nötter + frön. I morse åt vi bärkräm med vispgrädde:) Sen så får barnen alltid te på morgon med kokosolja och honung i.
Till lunch och middag blir de kött och fisk i olika form. Ofta med gräddsås eller hollandaisesås (smörsås). Alltid rårivet eller kokta grönsaker till. Grönsaker i olika former, råa och kokta äter vi mycket. Odlar också groddar och ärtskott som är lite extra färskt så här års.
Som mellanmål och kvällsmat blir de olika former av ost, korv, skinka, grönsaker mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar