måndag 14 mars 2011

Öron kontroll

Måste bara få avreagera mig lite...ringde imorse till hvc för en öron kontroll tid för Elwa. Har avvaktat hennes öroninflammation? i 1 vecka nu. Vill så gärna bara få saken kollad och undan. Kvinnan i telefonen tog vänligt emot mitt samtal och frågade om jag gett henne ordentligt med Panadol??? Fattade inte alls fråga, men svarade att "nej, varför skulle jag ge smärtstillande till ett barn som inte klagar på smärta"??? Ok sen tog hon socialskyddssignum och kollade va de stod skrivet om henne. Hon kunde konstatera att jo Elwa har tydligen haft öroninflammation och behöver en kontroll. Hon gav mig en tid efter 2 veckor, WHAT???? Jag har alltså avvaktat länge 1 vecka, i normala fall så skall man ha kontroll av öron inom 3 dygn. Ok, fattar inte va man skall göra, skall man verkligen ställa sig på barrikader i alla situationer. Varför funkar inte allmänna sektorns system??? Ett system som borde funka? Är de meningen att man skall fara privat och kolla och betala multum?? I don´t think so! Bli såå sååå förbannad, argh! Tog emot tiden om 2 veckor och kräver en akut tid om läget kräver de. Nu är läget lugnt och Elwa har inte klagat på öra en ända gång sedan förra veckan!

Fortsättning följer....

3 kommentarer:

  1. Ja, det funkar ju nog på det sättet att man måste boka tiden genast då man fått öroninflammationen konstaterad. Om läkaren skrivit i teksten att kontroll om en vecka så bokar man den genast skall man rimligtvis få den. Samma dag går det inte att få en s.k icke-brådskande tid...

    SvaraRadera
  2. Ja men Heidi nu var de ju så att jag uttryckligen frågade för en vecka sen på måndagen på vårt läkarbesök att skall jag få en ny tid för en kontroll nu...hon sa att nej utan vi skall ringa samma dag och få en aku tid, finns sådana tider utsatta varje dag! Ok sa jag eftersom man skulle tro att en gammal kärring som varit läkare i huset och annanstans i 100år sku veta. Sen ringde jag i fredags 08.30 för kontroll till måndagen (tills i dag) för att vara på den säkra sidan. Men hon sa att ring på måndagen kl.08 så kan jag få en akut tid! Grrr!!!!!!

    SvaraRadera
  3. I det fallet måste du säga åt tanten i receptionen att ni kommit överens på det sättet, (för det är inte i enlighetdet normala systemet.) Då får receptionisten förhandla med läkaren(ringa till henne) och så får Elwa sin tid. Det kan inte gå på det sättet att Elwa får en kontroll tid 3 vk efter konstaterad öron inflammation som inte behandlats utan man kommit överens att följa upp.

    SvaraRadera