lördag 12 november 2011

HEMFÖRLOSSNING

Börjar mogna i tanken att de verkligen kommer att bli en förlossning om 4 månader:) Underbart, härligt, spännande, något jag ser så himla mycket framemot!!! Att föda är toppen!!!

Små förberedelser har jag redan börjat med...för någon dag sedan kontaktade jag folkhälsans doulaverksamhet officiellt och bad om att få en doula via dem. Kändes mysigt att få ringa i egenskap av mamma och uttrycka sin önskan. Kommer ju nog själv att fortsätta som doula fram tills beräknat och även efter. På mötena (1 gång i månaden) vill man trots en liten spädis fortsätta och gå på:) men aktiva doula uppdrag får jag avstå ifrån en tid framöver. När man helammar är de inte så praktiskt att vara borta flera timmar på en förlossning. Sagt och gjort! Sedan ringde jag till min doula och frågade henne officiellt om hon vill ställa upp som min doula. Hade i och för sig talat med henne redan tidigare i höst och förberett henne men nu ville jag tala med henne "så där på riktigt" i egenskap av doula. De känns så skönt och ha en doula och veta att hon står vi min sida oavsett vad.

Har även ringt min kommande barnmorska och berättat om hur ultraljudet gick och talade också lite om mina tankar jag har just nu. Måste medge att jag har andra slags rädslor nu än förra gången. Var så taggad förra gången och visste att jag är klarar de, men nu är jag inte så säker...hur kan man ha en lika fin förlossningsupplevelse en gång till? Hur skall man få allt praktiskt att klaffa med barnen, barnmorskan, timing med förlossningen...Ja mycket jag just nu går och funderar på???! Känner att jag gärna vill tala med andra kvinnor som fött 3 barn naturligt eller hemma. Värdefullt med andras erfarenheter!


2 kommentarer:

  1. Evertin syntymä oli niin kaunis ja onnistunut, että toivon tälle tulevalle ihmiselle vähintäänkin yhtä ihanaa syntymää ja elämän alkua! Mummi odottaa NIIN uutta tulokasta ja rakastaa sitä jo täysillä!

    SvaraRadera
  2. Ska bli så fint får du se! Annorlunda förstås, men fint :o)

    SvaraRadera